Gestalt Psychotherapie bij burn-out

Je gevoel weer serieus nemen

Praktisch: Skypen ivm coronavirus. ▾

Praktisch: Wandeltherapie ivm coronavirus. ▾


Burn-out of andere stress gerelateerde klachten in werksituaties zoals overspannenheid, depressie, angsten zijn een soort sluipmoordenaars waardoor je ondanks alles plotseling door wordt overvallen. Soms is de dreiging al lang aanwezig maar wil je die niet echt serieus nemen terwijl de omgeving het allang aan ziet komen. Gestalt psychotherapie kan je ondersteunen om hier meer bewust van te worden.

Om als mens goed te functioneren moeten we op onze waarschuwingslampjes letten en het belangrijkste signaal is het gevoel. Je gevoel geeft heel nauwkeurig aan wat je nodig hebt. Als je te weinig energie hebt dan voel je je moe en neemt je rust. Als je een tekort aan voedsel hebt voel je je hongerig en ga je eten. We zijn afgeleerd om er op een goede manier naar te luisteren. We luisteren vaak beter naar wat onze auto nodig heeft dan wijzelf. Als de auto stilstaat laten we hem niet op volle toeren draaien maar nemen we gas terug. Als het olielampje gaat branden dan stoppen we meteen en vullen olie bij. We horen elke rammel van onze auto maar de signalen van ons eigen lijf nemen we niet meer serieus.

Als we in balans zijn hebben we een vredig neutraal gevoel, als we iets willen uit de omgeving voelen we verlangen en als we dat niet krijgen voelen we frustratie. Dat je je rot voelt wil dus eigenlijk alleen maar zeggen dat het contact tussen jou en de omgeving niet bevredigend verloopt. Met je zintuigen pik je datgene uit je omgeving op waar op dit moment het meest behoefte aan hebt, met je gevoel beoordeel je of het je bevalt en met je denken maak je een plan om er iets mee te doen. Veel mensen vinden gevoel maar lastig en proberen er zo snel mogelijk van af te komen of zelfs te negeren. Ze luisteren liever naar wat de omgeving van hen verwacht en daar wordt je dus letterlijk ziek van. Als het zover is gekomen dat je niet meer kan functioneren omdat je te gespannen bent dan is je systeem al behoorlijk ontregeld.

Het begin van de coaching bij ziekte is voornamelijk gericht op het herstel van je innerlijk evenwicht. Dit doen we door een combinatie van gesprekken, lichaamswerk en creatieve activiteiten zoals tekenen en schilderen. Je zit in soort continue stresstoestand waardoor je gedachten op volle toeren blijven voortrazen. Het is dan belangrijk oefeningen te doen waardoor je je lijf weer kan gaan voelen en je gedachten weer tot rust kunnen komen.

In een volgende fase richten we ons op de terugkeer naar je werk. Wat moet er bij jouw of in je werksituatie gebeuren om weer aan de slag te gaan? We kijken naar problemen in concrete situaties en proberen hier samen een oplossing voor te vinden. Een belangrijke stap hierin, is je te realiseren dat jij de enige bent die iets aan jouw situatie kan veranderen. Door het 'voltooien van de onaffe zaken' verdwijnen de storende gedachten en emoties vanzelf waardoor je je aandacht weer kunt richten op wat er nu speelt. Door de ervaring van het met succes oplossen van een probleem leer je bovendien hoe je deze zaken kan hanteren. Hierdoor krijg je weer zelfvertrouwen.

Het is goed om nog een tijdje gestalt psychotherapie of coaching te blijven volgen als je weer aan de slag gaat. Op deze manier krijg je begeleiding in het toepassen van wat je eerder geleerd hebt en is de kans op een terugval veel kleiner.

Skypen vanwege Covid-19

Tegenover elkaar zitten in dezelfde ruimte is in deze corona-periode geen optie, terwijl problemen zich juist nĂș kunnen manifesteren. De komende tijd zullen alle sessies via Skype verlopen.

Mijn Skype-account is info_657172. Op de afgesproken tijd nodig ik je op Skype uit om onze sessie te beginnen.

Als je nog niet bekend bent met Skype, lees dan deze aanwijzingen om aan de slag te kunnen. Test je verbinding, beeld en geluid. Probeer een opstelling te vinden waarbij niet alleen je/jullie gezicht maar ook je lichaamshouding in beeld komt, zonder dat dat ten koste gaat van het geluid.

Wandeltherapie

Een sessie wandeltherapie duurt net zo lang als therapie in de therapieruimte en de inhoud van de therapie is grotendeels hetzelfde.
Bij mij in de buurt zijn verschillende parken waar we samen kunnen wandelen en eventueel even op een bankje kunnen zitten. Ik ben dit noodgedwongen gaan doen omdat samen buiten zijn veel minder kans geeft op besmetting met het coronavirus dan als je langere tijd samen in een gesloten ruimte bent.

Wandeltherapie heeft ook belangrijke voordelen. Wandelen werkt ontspannend omdat je ook fysiek bezig bent. Voor sommige mensen praten gemakkelijker tijdens het wandelen, het geeft letterlijk meer bewegingsvrijheid.
Er zijn ook nadelen, zo kunnen we bepaalde werkvormen niet doen, is de concentratie moeilijker, geeft het minder privacy, en we zijn meer afhankelijk van het weer.

Individuele Gestalttherapie Eindhoven
 
Levendigheid is een teken van goed contact en is een voorwaarde voor groei.
 
www.oplijn.nl
 
© Hans Loeffen
BOVEN